De grenzen van het huidige logistieke systeem in de akkerbouw zijn bereikt, zie ook een eerder nieuwsitem over dit onderwerp. HWodKa-akkerbouwers hebben in de afgelopen winter gediscussieerd over de ontwikkeling van nieuwe logistieke systemen.
De volgende randvoorwaarden werden gehanteerd:
- verlaging mechanische bodembelasting;
- behoud cq verhoging van oogstcapaciteit;
- anticiperen op toename agrarisch wegtransport;
- rekening houden met hogere eisen verkeersveiligheid;
- gebruikmaken van nieuwe technologie (m.n. robotisering).
Dit leidde tot de onderstaande roadmap, gericht op grote akkerbouwbedrijven en loonwerk.
Voor graan is een overlaadwagen met een vijzel, op lage drukbanden, een interessante optie. Voor hakvruchten ziet HWodKa perspectieven voor een stationaire overslagunit in de vorm van een stortbak met een lange afvoerband. Deze overslagunit wordt aan de perceelrand geplaatst en is uitgerust met een eigen krachtbron. De overslagunit kan bijvoorbeeld in een vrachtwagen met een onderlosser lossen. De gezeefde grond uit de nareiniger blijft op het perceel achter.
Een autonome carrier, met een rupsonderstel, voor het transport van geoogst product van de oogstmachine naar de overslagunit wordt als stip op de horizon gezien.
Vertrekpunt | |
universele trekker/kippercombinatie voor transport van alle korrel en wortelgewassen in bulk | |
lagedruk berijdingssyteem (max 1 bar/100kPa) | |
idem, uitgerust met CTIS (central tire inflation system) | |
scheiden van veld- en wegtransport (overslag op veldrand; kleinere veldunits, grotere wegunits) | |
veldtransport (max 1 bar/100kPa) | wegtransport |
trekker/overlaadwagen voor resp. graan suikerbieten,aardappels en uien, mais etc. |
............... |
universele getrokken carrier voor productspecifieke overlaadcontainers |
|
etc. |
|
stationaire overslagunit voor hakvruchten, mais, etc. | |
|
|
autonome carrier | |
autonome carrier met verschillende opbouwunits voor o.a. veldtransport, bemesting, etc.
|